Teknologi, båtliv, hytteliv, foto, video

Ferie i Venezia – klodens mest spektakulære by

 

Totalvurdering

Canal Grande ikke langt fra jernbanestasjonen

Broen i bakgrunnen er Ponte degli Scalzi

For mange år siden var jeg en tur i Venezia. Det var bare noen timer i forbindelse med en konferanse på fastlandet. Det var altfor lite til å se og oppleve denne byen og jeg bestemte meg for at hit skulle jeg til bake. I Oktober 2016 reiste jeg tilbake på ferie i Venezia med min kjæreste og var der i fire dager. Her vil jeg dele våre erfaringer og bilder som kan være til nytte for andre som skal hit.

Venezia er helt unik, det finnes intet liknende på kloden. Det som gjør den helt spesiell er at den ligger på en gruppe av 117 små øyer forbundet med broer. Det finnes ikke kjørbare veier der, men et nett av kanaler. All transport går i båter på kanalene. På land et det smale gater og smug og en mengde broer over kanalene. Broer med trapper. 

Mange byer har en gamleby – i Venezia er hele byen gamleby. Den har knapt endret utseende siden 1600 tallet. Byen er full av historiske bygninger – flotte kirker og palasser fra den tiden Venezia var Middelavets rikeste handelsby. Den nesten 1000 år gamle Markuskirken er den flotteste. Men det er hus for vanlige folk det er flest av. Gamle, sjarmerende bygninger. Og overalt finnes restauranter og kaffeer hvor man kan sitte ned og ta en kaffe eller vin og se på livet.

Det er ikke uten grunn 15 – 20 millioner turister besøker byen årlig. Den er verdens mest besøkte turistattraksjon.

Se bildegalleri nederst i artikkelen. Skriv gjerne kommentarer og spørsmål.

Litt geografi

Venezia ligger på en gruppe øyer i en 50 km lang, grunn lagune innerst i Adriaterhavet. Lagunen er avgrenset av store sandbanker mot havet. Den største utgjør øya Lido hvor det er hoteller og strender. Ønsker man å kombinere Venezia-besøket med strandferie, kan man bo her. I lagunen er det store sumpområder og flere øyer som så vidt stikker opp over vannflaten. Noen er bebygd. På fastlandet ligger havnebyen Mestre og flyplassen Marco Polo di Venezia. De ligger i samme kommune som Venezia.

Venezia er delt i to av en stor kanal, Canal Grande, som går som en stor S gjennom byen. Over denne er det bare fem broer. Canal Grande er byens hovedferdselsåre. I nyere tid er det bygget en lang, lav bro fra Mestre til Venezia hvor det går jernbane og vei. Straks over på Venezia må man ta bena fatt eller ta båt videre. Det er et omfattende nett av båtruter.

Litt historie

Markusplassen

Dogepalasset til venstre var regjeringsbygget i republikken Venezia

Venezia fikk bystatus i år 421. I 811 ble bystaten egen republikk etter en fredsavtale med Karl den store. Bystaten vokste og ble Middelhavets rikeste handelssentrum. De kontrollerte store deler av handelen mellom Asia og Europa. Handelsmennene kappes om å bygge de flotteste palassene og kirkene. Etter at portugiserne oppdaget sjøveien rundt Afrika til Asia på 1400 tallet, fikk de konkurranse og handelen gikk nedover. Republikken eksisterte i nesten 1000 år. I 1797 opphørte republikken etter at Napoleon invaderte den og overlot den til Østerrike i en fredsavtale. I 1866 tapte Østerrike Venezia til Italia.

Opplevelser i Venezia

Her er noen tips om hva man kan se og gjøre på ferie i Venezia – område for område.

Cannaregio – det nordlige Venezia

Cannaregio

Cannaregio distriktet

Den beste opplevelsen på ferie i Venezia fant vi bare var å rusle rundt og suge inn miljøet av gamle hus, kanaler, broer og smug og sitte ned på en kafé på en plass og ta et glass vin. Vi ankom en Lørdag ettermiddag med buss fra flyplassen. Hotel Continental lå 10 minutters gange fra busstasjonen, så vi slapp å ta båt videre. Denne ettermiddagen brukte vi i den nordlige bydelen Cannaregio. Bortsett fra områdene langs Canal Grande er denne bydelen en fredelig bydel med mindre turister. Her ligger det jødiske kvarter. Vi gikk nordover til vi kom til lagunen og deretter innover i bydelen langs kanalene. Vi brukte Google Maps på mobilen for å finne frem i labyrintene.

Vi tok en vin på vinbaren Vino Vero. De har et stort utvalg av gode viner og noen enkle bord og stoler ute. Middagen inntok vi på Osteria al Cantinon. Her har de god mat til overkommelige priser. Den ligger ved en liten kanal med bord under en søylegang – ganske romantisk. Det er en liten restaurant, og bord bør bestilles på forhånd.

Området rundt Markusplassen

Markusplassen

Markusplassen med kampanilen (tårnet) og Markuskirken i bakgrunnen

Søndagen var den første hele dagen. Den ville vi bruke til de viktigste severdighetene.

De viktigste severdighetene i Venezia ligger ved Markusplassen. Her ligger Markuskirken (Basilica di San Marco) og Dogepalasset. Vi var der tidlig på dagen og unngikk de verste køene. Vær oppmerksom på at det ikke er lov å ta med ryggsekk inn mange steder av sikkerhetsmessige årsaker, den må deponeres utenfor.

Den nåværende Markuskirken ble påbegynt i 1063. Det har tidligere stått flere kirker her som har brent ned. Altertavlen i gull er laget i Konstantinopel i 1105. Takhvelvingene i Markuskirken er dekket av forgylte mosaikkbilder. Når taket blir opplyst, skinner hele taket i gull. Fire store bronsehester ble plassert over inngangsportalen omkring 1254. De ble tatt som krigsutbytte fra Konstantinopel i 1204 og er sannsynligvis fra 800 tallet. I 1996 ble hestene flyttet inn i museet i kirken pga skader fra forurensninger og kopier satt opp. Originalene er utstilt i museet. Der koster det 5€ å komme inn. Da kommer man også ut på balkongen med flott utsikt over Markusplassen.

Markuskirken

Taket i Markuskirken

Dogen var Venezias øverste politiske leder og Dogepalasset var republikkens regjeringsbygg og rettslokale. Det inneholdt også dogens bolig. Dogepalasset er dekorert med store tak- og veggmalerier. På andre siden av en liten kanal ligger fengselet. Mellom Dogepalasset og fengselet går Sukkenes bro hvor fangene ble ført fra rettssalen til fengselet med et sukk.

Kampanilen, tårnet, på Markusplassen ble bygget i 1902 som en kopi av et tårn som ble bygget der på 1500 tallet som raste sammen. Det går heis opp til utsiktsplattformen hvor det er flott utsikt over Venezia. Her kan det være lang kø.

Kaféene på Markusplassen er svært dyre, men vi unnet oss et glass øl på Gran caffe Chioggia for å nyte utsikten og stemningen. Her er det en kvartett som spiller klassisk musikk hele dagen. Meget eksklusivt. Mens vi satt der, kom tre svære regattaseilere inn i Canal Grande. Det minnet oss om tiden da seilskutene kom inn her. Markusplassen ble bygget for å imponere besøkende. En gruppe kajakker padlet også forbi. 

Lunsjen tok vi på en pub litt øst for Markusplassen. I det området er det rimeligere. Vest for Markusplassen er det masse turister og her ligger de store, dyre motehusene og dyre restauranter.

Etter lunsj gikk vi nordover til Basilica dei Santi Giovanni e Paolo. Kirken er uanselig fra utsiden, men har vakre marmorsøyler og malerier innvendig. Vi tok en cappuccino på plassen utenfor.  Derfra gikk vi videre nordover til en brygge ved lagunen hvor vi tok båten tilbake til hotellet. Da fikk vi også sett nordsiden av Venezia. Middagen inntok vi på Osteria Al Cicheto, en knøttliten restaurant i et smug ikke langt fra hotellet. Vi hadde reservert bord og det var stapp fullt. De serverte en rekke små italienske retter.

Dorsoduro – syd i Venezia

Dorsoduro - Café Rosso

Dorsoduro distriktet – Café Rosso

Mandagen i ferien i Venezia brukte vi i den sydlige bydelen Dorsoduro. Her ligger bl. a. kunstsamlinger. Vi tok båten til San Toma. Derfra gikk vi gjennom smale gater og smug til Campo Santa Margerita, en stor plass med flere cafeer og et lite grønnsakmarked. Vi tok en kaffe på den kjente kaféen Caffé Rosso og så på livet. Forholdsvis stille tidlig en Oktober-dag.

Vi passerte Galleria dell’Accademia, et museum for veneziansk renesansekunst, og prioriterte Peggy Guggenheim samlingen av moderne kunst. Den eksentriske millionæren Peggy Guggenheim (1898-1971) fra New York bodde her i 30 år og hadde en av verdens store samlinger av moderne kunst. Her er bl. a. verker av Dali, Kandinskij, Calder, Bacon og Pollock.

Litt lenger øst ligger den dominerende kirken Basillica di Santa Maria della Salute som ble oppført til ære for Santa Maria som man mente hadde utryddet pesten. Kirken har en enormt stor kuppel, men er ikke så rikt utsmykket. Lunsjen inntok vi i hagen til Ristorante Messner, en idyllisk liten bakgårdshage hvor de serverte italiensk sjømat og andre italienske retter til en grei pris.

Rialto

Rialtobroen

Rialtobroen

Etter lunsj tok vi båten over til San Marco Vallaresso. Ved brygga ligger Harrys Bar, Venezias mest kjente bar hvor bl. a. Earnest Hemmingway tilbrakte mye tid. Vi tok en tur innom, men fant ikke baren spesielt trivelig og prisene var høye, så vi gikk raskt videre til Sant Stefano plassen. Her tok vi en is og en cappuccino på Le Café med fin utsikt over den vakre plassen. Deretter gikk vi til Rialtobroen. Rialtobroen i hvit marmor er den flotteste av broene i Venezia. Den ble ferdig i 1591. Den er svært bred og har plass til små butikker. Vest for broen ligger Rialtomarkedet. Om morgenen er det fiskemarked og grønnsakmarked her.

Middagen inntok vi på Trattoria Vitoria da Aldo. Her bestilte vi hummer. Hummeren var god, men det var nesten ikke noe tilbehør. Desserten, Tiramisu, var solid. Det ble turens dyreste middag. Dyrt og dårlig, men lokalene var fine. De har sikkert mange andre retter der som er bedre.

Murano – glassbyen utenfor Venezia

Murano

Murano – et Venezia i miniatyr

Tirsdag besøkte vi Murano – en liten øygruppe utenfor Venezia – et mini Venezia. Den er et must i en ferie i Venezia. Murano er kjent for sin glasskunst. I 1291 måtte glassmakerne flytte fra Venezia til Murano pga. alle brannene de hadde forårsaket. Murano ble et glassmakersamfunn og de startet med eksport. På 1700 tallet var Murano Europas største glassprodusent. Her produseres fortsatt glass. Vi tok båten til det tredje stoppestedet på øya (Murano Navagero). Der var et glassverksted og en stor glassbutikk, Vetreria Artistica Ferro E Lazzarini, og vi fikk se en glassblåser i aksjon. På andre siden av kanalen ligger et glassmuseum som viser glass og verksteder fra flere hundre år tilbake. Det finnes en mengde glassbutikker i byen og det er mye fint å se. Det er også en rekke kaféer og restauranter. Vi ruslet lang kanalene og stoppet på en kafé litt vest for museet med fin utsikt over kanalen. Det var godt og varmt i solen selv om det var Oktober. Etter flere besøk i glassbutikker spiste vi lunsj på en fortausrestaurant langs kanalen ved Fondamente del Vetrai. Her spiste vi turens første pizza – tynn italiensk pizza, den var god.

Den siste middagen inntok vi på Trattoria Povoledo mellom Hotel Continental og jernbanestasjonen. Her satt vi ute på terrassen mot Canal Grande. Her var det god mat, fin utsikt og moderate priser. Morgenen etter reiste vi hjem etter å ha inntatt frokosten på terrassen til Hotel Continental mens vi så på båttrafikken på Canal Grande.

Reise, opphold, mat og priser for en ferie i Venezia

Norwegian flyr direkte fra Oslo til Venezia og retur to ganger i uken og via København én gang i uken. Flere reisebyråer som Ving, Solfaktor og Ticket tilbyr fly+hotell, men de er basert på de samme flyrutene fra Norwegian. SAS flyr daglig, men ingen direkteruter. Sjekk priser på Finn.no. Vær tidlig ute. Vi opplevde at prisen steg kr 3000 på tre dager fordi vi somlet med å bestemme oss. Det er flyprisene som går opp etter hvert som de blir solgt.

Norwegian lander på Marco Polo. Derfra er det 20 minutter med buss til Venezia. Den går hvert 20. minutt. Tur-retur koster 15 €. Fra buss-stasjonen i Venezia går det båter videre.

Vi valgte hotell Continental som ligger 10 minutters gange fra buss-stasjonen. Det er et fire-stjerners hotell til moderat pris. Det ligger ved Canal Grande og har restaurant med terrasse mot Canal Grande. Det var herlig å sitte her og planlegge etter at vi kom. Hotellet er gammelt og litt slitt, men helt OK. Vi fikk rom med utsikt over Canal Grande. Vi slet litt med å få varmt vann i dusjen – det tok flere minutter før det ble varmt. Beliggenheten er fin – det er masse restauranter i området og kort vei til bryggene ved jernbanestasjonen hvor det går båter til alle steder. Merk at skatt 9 € pr. natt må betales lokalt på alle hoteller og kommer i tillegg til hotellprisen.

Morgentrafikken på Canal GrandeDet tok litt tid før vi forsto båtrutene, eller vannbuss som de kaller det. Se ACTV. Det beste er å bruke Google Maps på mobilen for å finne hvilken rute man skulle ta. Flere steder er det flere brygger å velge mellom. De ulike rutene stopper på ulike brygger. Det er godt skiltet på brygga hvilke ruter som går der. Disse vannbussene er ganske dyre. Enkeltbillett koster 7,50 €. Vi kjøpte et tredagers kort til 40 €. Syvdagers kort koster 75 €. Unge fra 4 til 29 år kan kjøpe et 72 timers kort (3 døgn) for 22 €.

De fleste restaurantene i Venezia serverer sjømat fra adriaterhavet – fisk, muslinger og skalldyr, men også kjøtt, pasta og Pizza. Det var forbløffende lite pastaretter. Restaurantprisene er  noe lavere enn i Norge, bortsett fra områdene på og rundt Markusplassen hvor de kan være vesentlig høyere. Våre middager kostet fra 68 til 112 € for to personer med to retter og ett eller to glass vin hver og vann. Den dyreste var hummer ellers lå de rundt 75 €. Tips er inkludert i prisene. Det er ryddig.

Priser for gondoltur er fastsatt av kommunen og er 80 € for en halvtime på dagen og 100 € på kvelden. Taxibåt koster 40-70 € i Venezia og 110 € til flyplassen.

Bilder fra ferie i Venezia

Klikk på et miniatyrbilde og du får det i stor versjon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hvaler

Strandnellik

Kaprifol

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Lav

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Cafè Oline, Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Bumble Bee

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Snail

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Beach flower

Lauer, Hvaler 2009

Herføl, Hvaler 2009

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Flower

Søndre Sandøy, Hvaler 2009

Søndre Sandøy, Hvaler 2009


2,017
Unike besøkende
siste 30 dager
Powered By Google Analytics