Test av el-sykler til pris under kr 10 000

Jeg har kjøpt to el-sykler – en på hytta og en hjemme. Begge er rimelige modeller som jeg er godt fornøyd med. I forbindelse med kjøpet, satte jeg meg inn i hva som finnes på markedet av rimelige el-sykler. Her er en oversikt og mine erfaringer med de to jeg kjøpte. Skriv gjerne en kommentar eller spørsmål nederst på siden.

 

Off Course fra Clas Ohlson
Off Course fra Clas Ohlson. Finnes i sort, hvit, rød og blå.

De to syklene jeg har kjøpt er Off Course fra Clas Ohlson og Yosemete Low Step fra Biltema. De er typiske by-sykler, men klarer seg fint på grusvei. Syklene har ganske like spesifikasjoner med 250W motor med 36V og 360 Wh batteri. En vesentlig forskjell er giret; Low Step har 7 gir mens Off Course har 3. En annen forskjell er farts-styringen. Off Course har seks hastigheter motoren kan stilles på fra styreenheten. Det er antakelig spenningen som reguleres. Low Step kan stilles på tre maks hastigheter. Den går like fort på alle innstillinger, men kutter motoren på hhv 18, 22 og 25 km/t.

Off Course styreenhet og speedometer
Off Course styreenhet og speedometer

Jeg har Off Course på Søndre Sandøy, Hvaler. Det er en bilfri øy med humpete grusveier og stier med røtter og steiner. Det er småkupert men ingen lange seige bakker. Her går det fint med 3 gir. På de dårlige veiene er det behov for å sykle sakte for ikke å riste for mye eller ødelegge felgene. Det går fint med Off Course fordi farten på el-motoren kan reguleres. Øya er ikke så stor og jeg sykler ikke mer enn 10 km på en dag. Da er bare én av seks streker på batteriindikatoren borte.

Yosemete 28" Low Step fra Biltema
Yosemete 28″ Low Step fra Biltema. Finnes bare i mørk blå metallic.

Low Step fra Biltema har jeg i Oslo. Her sykler jeg på asfalt og på grusveier i Nordmarka. Her er det store høydeforskjeller, og 7 gir er en fordel der hvor det er mye bakker. Giret er et Shimano Nexus navgir. Jeg har syklet fra Nordberg via Sognsvann til Ullevålseter og Skjennungstua i Nordmarka. Det er 300 meter stigning over 10 km.  I de bratteste bakkene må jeg trå godt i for å komme opp, men jeg kan sitte å trå hele veien. Da jeg var oppe viste batteriindikatoren nesten tomt. Men den tok seg opp etter en pause og det holdt til å komme hjem igjen. Senere har jeg syklet til Bjørnholt. Det er 27 km. på grus og 300 høydemeter. Da ladet jeg en halv time på Bjørnholt. Og en tur til Kikut – 39 km tur – retur på grus og 470 høydemeter. Da ladet jeg tre ganger – en halv time på Bjørholt, Kikut og Bjørnholt igjen.

Med El-sykkel på Ullevålseter i Nordmarka, Oslo
Med El-sykkel på Ullevålseter i Nordmarka. Low Step fra Biltema.

Det er vanskelig å sykle sakte med Low Step. Den fyker avgårde straks man begynner å trå. Det gjør også at den virker sprekere enn Off Course, men det har nok med at jeg aldri starter Off Course på full speed – på den kan jo farten reguleres, men også fordi det tar lenger tid før motoren starter på Off Course. Low Step støyer mer enn Off Course. På Off Course høres nesten ikke motoren, men på Low Step uler det i motoren, spesielt i oppoverbakker.

Andre billige el-sykler

En el-sykkel er en sykkel med elektrisk hjelpemotor og batteri. Motoren kan ikke være større enn 250 W (ca. 1/3 HK) og 48V og motorhjelpen må kutte ved fart over 25 km/t for at den ikke  skal komme under regler for motorkjøretøy. Motoren kan sitte i navet i forhjulet eller bakhjulet eller i kranken hvor pedalene sitter. Det siste er en dyrere løsning, men har den fordel at girene også virker for motoren. De rimeligere modellene har motor i navet. Da virker giret bare for pedalene. Motoren er en hjelpemotor og du må trå for at den skal gå.

dreamspin-scoot-el-sykkel
Dreamspin Scoot el-sykkel er litt utenom det vanlige.

Det viktigste skillet mellom ulike modeller er motorens effekt og spenning samt batterikapasiteten. Motoren er avgjørende for hvor mye hjelp du får, og batteriet for hvor langt du kan sykle med motorhjelp. De rimeligst modellene har motor på 200W og 24V og batteri på 240Wh. De dyreste i klassen har 250W 36V og 360Wh. Det finnes også en scooterliknende sykkel (Dreamspin Scoot) som har 250W, 48V og 576Wh, men den veier 38 kg mot rundt 23 kg for andre el-sykler. Motorens og batteriets spenning har betydning for hvor mye kraft du får, f. eks. i oppoverbakker, mens effekten er kraft ganger fart.

Batterikapasiteten oppgis ofte i amperetimer (Ah), men man kan ikke sammenlikne batterier med forskjellig spenning ved å sammenlikne amperetimene. Man må multiplisere med spenningen for å få energimengden (watt-timer) et full-ladet batteri inneholder. Et batteri på 24V og 10Ah har 240Wh energi, mens 36V og 10Ah har 360Wh. Hvis du sykler slik at motoren bruker gjennomsnittlig 100W, vil et batteri med 360Wh vare i 3,6 timer, mens et på 240Wh varer i 2,4 timer.

Modell Forhandler Pris pr 07.06.2015 Motor-effekt (W) Spenning Batteri-kapasitet Oppgitt rekkevidde * Antall gir Vekt Motor-plassering
Off Course Clas Ohlson 8 995 250W 36V 360Wh 50 km 3 23 Nav forhjul
Yosemete Low Step Biltema 7 499 250W 36V 360Wh 30-60km 7 23 Nav forhjul
Yosemete Lady og Herre Biltema 5 999 200W 24V 240Wh 30-50 km 3 23 Nav forhjul
Yosemete folding Biltema 4 999 200W 24V 240Wh 24-44 km 7 22 Nav forhjul
Evelo E-sport 4 XXL 8000 250W 36V 360Wh 40-60 km 7 23 Nav bakhjul
Electic-ty 7 XXL 10 000 250W 36V 418Wh 40-60 km 7 24 Nav forhjul
Dreamspin Scoot el-sykkel.no 9 900 250W 48V 576Wh 40-70 km Trinnløs automat 38 Nav bakhjul

* Oppgitt rekkevidde gjelder under ideelle forhold på jevn asfaltvei uten bakker og vind og temperatur over 25 grader. I praksis kan man regne halvparten.

Ekstra batteri koster fr kr 2300 (Biltema) og kr 2600 (Clas Ohlson) til flere tusen. Alle syklene er godt utstyrt med bagasjebrett, skjermer og lykter.

Yosemete Folding fra Biltema er markedets billigste el-sykkel og sammenleggbar.
Yosemete Folding fra Biltema er markedets billigste el-sykkel. 7 gir og sammenleggbar, men har mindre motor og batteri.

Batteriet er den største driftskostnaden med el-sykkel. De varer ikke evig og må erstattes med noen års mellomrom. På mine sykler koster et nytt batteri omkring kr 2500. På noen sykler koster det over kr 5000. I følge Clas Ohlson skal batteriet på Off Course tåle 1000 fulle ladesykler (eller 2000 halve sykler), hvilket er meget bra. Biltema oppgir ingen data om dette for sine sykler. Batteriene har ikke godt av å gå tomme. De taper lading også når de ikke brukes og skal derfor lades minst en gang i måneden. Om vinteren kan det være lurt å koble laderen til en timer som starter en gang i måneden.

Din vurdering av artikkelen

Publisert

i

, ,

av

Stikkord:

Kommentarer

7 kommentarer til “Test av el-sykler til pris under kr 10 000”

  1. Olaf Kommedal avatar
    Olaf Kommedal

    Dette hørtes veldig greit ut. Jeg sykler selv en bh emotion neo cross i snart to år frem og tilbake til jobb ca 15 minutt hver vei daglig. Den har motor bak og det kan jeg absolutt anbefale. Grunnen er at da driver motoren direkte på bakhjul noe som reduserer slitasje på kjede og tannhjul til minimalt. Og man får direktedrevet kraft med minimalt tap av energien. En annen ting jeg også oppdaget etterhvert er hvor fantastisk godt det er med hufrauliske skivebremser. Det finnes ikke noe bedre enn dette, bremsingen er meget presis og man bremser kontant. aldri noe halvveis, seig bremsing eller problemer i regnvær. Det er også utrolig lite kraft på bremsehendelen som skal til før man merker effekten effektivt.

    Bakmotor og hydrauliske bremser burde alle elsykler hatt etter min mening. Myndighetene burde gitt momsfritak på elsyklene slik at prisene kunne reduseres. Det er urimelig at en elsykkel koster over 15-16000 kroner. Min sykkel er i så måte alt for dyr, den koster vel rundt 26000 kroner, og det er ti tusen for mye. Et stort minus jeg nettopp fikk erfare var reklamasjon på batteriet. Det ble sendt inn 28. januar og har enda ikke fått nytt. Bare for å nevne det så koster et nytt batteri 7500,- kroner noe som er helt urimelig… og da kan man tenke litt over om denne sykkelen virkelig er den rette. Kjøreegenskapene er tipp topp, men koster det mer enn det smaker ?

    1. Stig avatar

      Helt enig i at en del elsykler er urimelig dyre i forhold til hva man får igjen. De billig-syklene jeg bruker, har like stor motor og batterikapasitet som sykler som koster over det dobbelte. Og batteriet er mye billigere å bytte. De har riktignok ikke skivebremser, men felgbremser og navbrems på pedalene. Vet ikke om jeg er helt enig i argumentene for bakhjulsdrift. Man trår like lett på pedalene med forhjulsdrift.

      1. Olaf Kommedal avatar
        Olaf Kommedal

        Hydrauliske skivebremser er langt mere presise og bremse effekten bedre enn skivebremser med vaier. Vaieren er noe gammeldags plunder, og derfor anbefales hydraulisk brems dersom man ser på teknisk fordel fremfor økonomien og kostnaden med anskaffelsen. I hydraulisk bremsekrets må man lufte ut hvis det kommer luft i systemet, og etter noen år må hydraulikkoljen byttes.

        Ellers er direktedrevet bakhjulsmotor også fordel på vinterføre eller ved grusveier med løsmasse. Fordi motor på forhjulet kommer i konflikt med styre egenskapene på sykkelen. Selvfølgelig dekker både motor i fremhjul og krank manges behov for å komme seg fremover med elkraft. Det viktigste er vel å bruke el sykkel, så kommer alle andre tekniske spesifikasjoner i neste rekke.

  2. Olaf Kommedal avatar
    Olaf Kommedal

    Krankmotor (ved pedalene) overfører hele kraften fra kranken til bakhjul via navet. Det betyr at kjede og tannhjul brukes mye mer, og slites deretter.

    Bakhjulsdrift overføres kun kraften på det man selv tråkker fra pedalene til bakhjulet. Motoren i bakhjulet driver bakhjulet direkte, noe som reduserer slitasjen og tapet av motorkraft i overføring via kjede og tannhjul.

  3. Arne Daae Hopland avatar
    Arne Daae Hopland

    Har hatt MTB elsykkelen til Biltema noen dager og er veldig fornøyd. Vil tro at det er et av de aller beste kjøp når en vurderer pris vs. ytelse

    1. Nikolaj avatar
      Nikolaj

      Hei, er du fortsatt fornøyd med denne?

  4. Jan Endre avatar
    Jan Endre

    Vurderer den billigste folde sykkelen på biltema da den er grei og ha med i bobil eller bilen. Mest til korte avstikkere fra hovedvei. Eller en kjapp tur uten bil på øyer på Vestlandet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *