Jeg har kjøpt to el-sykler – en på hytta og en hjemme. Begge er rimelige modeller som jeg er godt fornøyd med. I forbindelse med kjøpet, satte jeg meg inn i hva som finnes på markedet av rimelige el-sykler. Her er en oversikt og mine erfaringer med de to jeg kjøpte. Skriv gjerne en kommentar eller spørsmål nederst på siden.

De to syklene jeg har kjøpt er Off Course fra Clas Ohlson og Yosemete Low Step fra Biltema. De er typiske by-sykler, men klarer seg fint på grusvei. Syklene har ganske like spesifikasjoner med 250W motor med 36V og 360 Wh batteri. En vesentlig forskjell er giret; Low Step har 7 gir mens Off Course har 3. En annen forskjell er farts-styringen. Off Course har seks hastigheter motoren kan stilles på fra styreenheten. Det er antakelig spenningen som reguleres. Low Step kan stilles på tre maks hastigheter. Den går like fort på alle innstillinger, men kutter motoren på hhv 18, 22 og 25 km/t.

Jeg har Off Course på Søndre Sandøy, Hvaler. Det er en bilfri øy med humpete grusveier og stier med røtter og steiner. Det er småkupert men ingen lange seige bakker. Her går det fint med 3 gir. På de dårlige veiene er det behov for å sykle sakte for ikke å riste for mye eller ødelegge felgene. Det går fint med Off Course fordi farten på el-motoren kan reguleres. Øya er ikke så stor og jeg sykler ikke mer enn 10 km på en dag. Da er bare én av seks streker på batteriindikatoren borte.

Low Step fra Biltema har jeg i Oslo. Her sykler jeg på asfalt og på grusveier i Nordmarka. Her er det store høydeforskjeller, og 7 gir er en fordel der hvor det er mye bakker. Giret er et Shimano Nexus navgir. Jeg har syklet fra Nordberg via Sognsvann til Ullevålseter og Skjennungstua i Nordmarka. Det er 300 meter stigning over 10 km. I de bratteste bakkene må jeg trå godt i for å komme opp, men jeg kan sitte å trå hele veien. Da jeg var oppe viste batteriindikatoren nesten tomt. Men den tok seg opp etter en pause og det holdt til å komme hjem igjen. Senere har jeg syklet til Bjørnholt. Det er 27 km. på grus og 300 høydemeter. Da ladet jeg en halv time på Bjørnholt. Og en tur til Kikut – 39 km tur – retur på grus og 470 høydemeter. Da ladet jeg tre ganger – en halv time på Bjørholt, Kikut og Bjørnholt igjen.

Det er vanskelig å sykle sakte med Low Step. Den fyker avgårde straks man begynner å trå. Det gjør også at den virker sprekere enn Off Course, men det har nok med at jeg aldri starter Off Course på full speed – på den kan jo farten reguleres, men også fordi det tar lenger tid før motoren starter på Off Course. Low Step støyer mer enn Off Course. På Off Course høres nesten ikke motoren, men på Low Step uler det i motoren, spesielt i oppoverbakker.
Andre billige el-sykler
En el-sykkel er en sykkel med elektrisk hjelpemotor og batteri. Motoren kan ikke være større enn 250 W (ca. 1/3 HK) og 48V og motorhjelpen må kutte ved fart over 25 km/t for at den ikke skal komme under regler for motorkjøretøy. Motoren kan sitte i navet i forhjulet eller bakhjulet eller i kranken hvor pedalene sitter. Det siste er en dyrere løsning, men har den fordel at girene også virker for motoren. De rimeligere modellene har motor i navet. Da virker giret bare for pedalene. Motoren er en hjelpemotor og du må trå for at den skal gå.

Det viktigste skillet mellom ulike modeller er motorens effekt og spenning samt batterikapasiteten. Motoren er avgjørende for hvor mye hjelp du får, og batteriet for hvor langt du kan sykle med motorhjelp. De rimeligst modellene har motor på 200W og 24V og batteri på 240Wh. De dyreste i klassen har 250W 36V og 360Wh. Det finnes også en scooterliknende sykkel (Dreamspin Scoot) som har 250W, 48V og 576Wh, men den veier 38 kg mot rundt 23 kg for andre el-sykler. Motorens og batteriets spenning har betydning for hvor mye kraft du får, f. eks. i oppoverbakker, mens effekten er kraft ganger fart.
Batterikapasiteten oppgis ofte i amperetimer (Ah), men man kan ikke sammenlikne batterier med forskjellig spenning ved å sammenlikne amperetimene. Man må multiplisere med spenningen for å få energimengden (watt-timer) et full-ladet batteri inneholder. Et batteri på 24V og 10Ah har 240Wh energi, mens 36V og 10Ah har 360Wh. Hvis du sykler slik at motoren bruker gjennomsnittlig 100W, vil et batteri med 360Wh vare i 3,6 timer, mens et på 240Wh varer i 2,4 timer.
Modell | Forhandler | Pris pr 07.06.2015 | Motor-effekt (W) | Spenning | Batteri-kapasitet | Oppgitt rekkevidde * | Antall gir | Vekt | Motor-plassering |
Off Course | Clas Ohlson | 8 995 | 250W | 36V | 360Wh | 50 km | 3 | 23 | Nav forhjul |
Yosemete Low Step | Biltema | 7 499 | 250W | 36V | 360Wh | 30-60km | 7 | 23 | Nav forhjul |
Yosemete Lady og Herre | Biltema | 5 999 | 200W | 24V | 240Wh | 30-50 km | 3 | 23 | Nav forhjul |
Yosemete folding | Biltema | 4 999 | 200W | 24V | 240Wh | 24-44 km | 7 | 22 | Nav forhjul |
Evelo E-sport 4 | XXL | 8000 | 250W | 36V | 360Wh | 40-60 km | 7 | 23 | Nav bakhjul |
Electic-ty 7 | XXL | 10 000 | 250W | 36V | 418Wh | 40-60 km | 7 | 24 | Nav forhjul |
Dreamspin Scoot | el-sykkel.no | 9 900 | 250W | 48V | 576Wh | 40-70 km | Trinnløs automat | 38 | Nav bakhjul |
* Oppgitt rekkevidde gjelder under ideelle forhold på jevn asfaltvei uten bakker og vind og temperatur over 25 grader. I praksis kan man regne halvparten.
Ekstra batteri koster fr kr 2300 (Biltema) og kr 2600 (Clas Ohlson) til flere tusen. Alle syklene er godt utstyrt med bagasjebrett, skjermer og lykter.

Batteriet er den største driftskostnaden med el-sykkel. De varer ikke evig og må erstattes med noen års mellomrom. På mine sykler koster et nytt batteri omkring kr 2500. På noen sykler koster det over kr 5000. I følge Clas Ohlson skal batteriet på Off Course tåle 1000 fulle ladesykler (eller 2000 halve sykler), hvilket er meget bra. Biltema oppgir ingen data om dette for sine sykler. Batteriene har ikke godt av å gå tomme. De taper lading også når de ikke brukes og skal derfor lades minst en gang i måneden. Om vinteren kan det være lurt å koble laderen til en timer som starter en gang i måneden.
Legg igjen en kommentar